Korzystanie ze zdolności podmiotu trzeciego to bardzo wdzięczna dla wykonawców instytucja Prawa zamówień publicznych. Dzięki niej oferenci nie posiadający samodzielnie wystarczającego potencjału do startu w postępowaniu o udzielenie zamówienia mogą skutecznie się o nie ubiegać.
Jestem pewien, że tematyka korzystania z zasobów podmiotów trzecich nie jest Ci obca. Temat ten funkcjonuje już w zamówieniach od dawna. Dziś jednak chciałbym zwrócić Twoją uwagę na przepis, który przed 2021 r. w Pzp nie funkcjonował.
Chodzi o art. 123 Prawa zamówień publicznych. Zerknij czym ustawodawca nas tu uraczył:
Wykonawca nie może, po upływie terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert, powoływać się na zdolności lub sytuację podmiotów udostępniających zasoby, jeżeli na etapie składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo ofert nie polegał on w danym zakresie na zdolnościach lub sytuacji podmiotów udostępniających zasoby.
Mówiąc wprost – kiedy wybierasz model swojego uczestnictwa w przetargu czy innej procedurze, musisz być konsekwentny. Jeżeli w toku oceny podmiotowej okaże się np. że nie jesteś w stanie dowieść dokumentami, że posiadasz wymagane doświadczenie, nie będziesz mógł na tym etapie oprzeć się o zasoby podmiotu trzeciego, który takie doświadczenie ma.
Dlaczego? Bo powinieneś przewidzieć uczestnictwo podmiotu trzeciego od razu. Jeszcze zanim wysłałeś ofertę zamawiającemu.
Korzystanie ze zdolności podmiotu trzeciego a orzecznictwo TSUE
Opisywane reguła gry nie jest inwencją twórczą polskiego ustawodawcy. Umieszczenie art. 123 Pzp w takim brzmieniu w ustawie to konsekwencja bardzo popularnego swego czasu wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Chodzi o orzeczenie C-387/14 Esaprojekt z dnia 4 maja 2017 r. To tutaj sąd unijny przesądził jak podchodzić do omawianego zagadnienia. Jeśli interesuje Cię ono w większych szczegółach, zachęcam Cię do lektury uzasadnienia (a także opinii Rzecznika Generalnego, która poprzedziła wyrok). Samo orzeczenie ma w sobie też kilka innych wątków – np. dotyczących sumowania doświadczenia. Polecam – tu znajdziesz tekst: KLIK .
Wyrok Esaprojekt jest dość kontrowersyjny. Lubię dyskutować na jego temat na szkoleniach, bo daje on pole na naprawdę ciekawe przygody intelektualne;) Niemniej, polski ustawodawca przekuł jedną z jego fundamentalnych tez w przepis prawa. Trzeba się zatem do reguł artykułu 123 Pzp stosować, i tyle.
Zmiana podmiotu trzeciego
Co ciekawe, konsekwencja przy korzystaniu z zasobów podmiotu trzeciego, której dotyczy ten wpis dotyczy sytuacji w której podmiot trzeci miałby pojawić się na scenie gry o zamówienie publiczne dopiero po terminie składania ofert. Nie oznacza to jednak, że jeśli na wstępie wskazałeś, że korzystasz ze zdolności spółki X w danym postępowaniu, to nie możesz zmienić jej później na spółkę Y. To jest z kolei dopuszczalne – zerknij na art. 122 Pzp.
PRZY OKAZJI – zapraszam Cię ponownie na facebookowy profil „Wygraj w KIO”. O jego otwarciu pisałem TUTAJ. Jeśli chcesz być na bieżąco z zamówieniami, nie może Cię tam zabraknąć.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }