Ten się nie myli, kto nic nie robi – to zasada, która sprawdza się nie tylko w życiu codziennym. Dobrze się ma także w świecie przetargów. Świecie, który kojarzy się z dużym formalizmem, ale potrafi wybaczać błędy. Ba, nawet przy użyciu narzędzi ustawowych.
Jakie pomyłki w ofercie podlegają poprawieniu?
Różne. Można pogrupować je na trzy kategorie. Zerknij na art. 223 ust. 2 Pzp:
Zamawiający poprawia w ofercie:
1) oczywiste omyłki pisarskie,
2) oczywiste omyłki rachunkowe, z uwzględnieniem konsekwencji rachunkowych dokonanych poprawek,
3) inne omyłki polegające na niezgodności oferty z dokumentami zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty
– niezwłocznie zawiadamiając o tym wykonawcę, którego oferta została poprawiona.
Zauważ, że poprawienia omyłki dokonuje tu nie oferent, a zamawiający.
Oczywista omyłka pisarska
Intuicyjnie każdy czuje czym może być oczywista omyłka pisarska, ale oddajmy tu głos Krajowej Izbie Odwoławczej:
„Oczywistą omyłką pisarską jest omyłka widoczna, niezamierzona niedokładność, błąd pisarski lub inna podobna usterka w tekście. Za oczywistą omyłkę pisarską uznaje się także omyłkę, która nie jest widoczna w treści samego formularza ofertowego, jest jednak omyłką wynikającą z porównania treści pozostałych dokumentów stanowiących zawartość oferty”.
Oczywista omyłka pisarska polega w szczególności na niezamierzonym przekręceniu, opuszczeniu wyrazu, błędzie logicznym, pisarskim lub mającym postać innej niedokładności przypadkowej. Oczywista omyłka pisarska powinna być możliwa do poprawienia bez odwoływania się do innych dokumentów. W zakresie tego pojęcia mieszczą się zatem tylko takiego rodzaju niedokładności, które widoczne są dla każdego, bez przeprowadzania jakiejkolwiek dodatkowej dogłębnej analizy. Oznacza to, że ich poprawienie nie wywołuje zmiany merytorycznej treści oświadczenia woli wykonawcy.”
Oczywista omyłka rachunkowa
Z kolei oczywista omyłka rachunkowa to według KIO „błąd w zakresie działań arytmetycznych. Omyłka rachunkowa polega na uzyskaniu błędnego wyniku wyliczeń na podstawie przyjętego przez zamawiającego wzoru”.
Omyłka taka „powinna mieć charakter oczywisty, co oznacza, że każdy ze składników jest określony i wprost wymieniony, a niewłaściwie przeprowadzone działanie matematyczne doprowadziło do tego, że podany iloczyn jest błędny”.
Inna omyłka w ofercie
Jeżeli dana omyłka nie ma charakteru oczywistej omyłki pisarskiej lub rachunkowej, nie oznacza to jeszcze braku opcji jej poprawienia. Są tu jednak do spełnienie dwa kluczowe warunki. Jak podpowiadają autorzy komentarza do ustawy Pzp pod redakcją Prezesa Urzędu zamówień Publicznych:
Poprawienie nieprawidłowości z art. 223 ust. 2 pkt 3 Pzp występującej w ofercie uzależnione jest od spełnienia dwóch przesłanek:
1) po pierwsze, zauważona niezgodność musi mieć charakter omyłki, a nie celowego działania wykonawcy polegającego na świadomym złożeniu oświadczenia woli o określonej treści. Obowiązek zamawiającego poprawienia omyłek nieoczywistych (…) dopuszcza poprawienie niedopatrzeń, błędów niezamierzonych, opuszczeń, drobnych różnic itp., lecz wszystkie te zmiany muszą mieścić się w pojęciu „omyłki”.
2) po drugie, poprawienie niezgodności nie spowoduje istotnych zmian w treści oferty.
Poprawienie omyłki przez zamawiającego
Jak widać z cytowanego wyżej przepisu Pzp, Zamawiający ma obowiązek poprawienia omyłek w ofercie. Zauważ jednak subtelną różnicę. W przypadku oczywistych omyłek pisarskich i rachunkowych zamawiający jedynie informuje Cię o fakcie poprawienia pomyłki. Jeżeli nie zgadzasz się z jego decyzją, nie masz przestrzeni do jej zakwestionowania inaczej niż składając odwołanie do Prezesa KIO.
Przy tzw. innych omyłkach masz tu większą swobodę. Zamawiający wyznaczy Ci odpowiedni termin na wyrażenie zgody na poprawienie w ofercie omyłki lub zakwestionowanie jej poprawienia. Brak odpowiedzi wykonawcy w wyznaczonym terminie uznaje się za wyrażenie zgody na poprawienie omyłki.
Uwaga na wadium!
Kwestionując poprawienie „innej omyłki” musisz pamiętać o ryzyku utraty wadium w wyniku takiej decyzji. Podstawą prawną jest tu art. 98 ust. 6 pkt 1 Pzp: Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, a w przypadku wadium wniesionego w formie gwarancji lub poręczenia, o których mowa w art. 97 ust. 7 pkt 2-4, występuje odpowiednio do gwaranta lub poręczyciela z żądaniem zapłaty wadium, jeżeli:
1) wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 107 ust. 2 lub art. 128 ust. 1, z przyczyn leżących po jego stronie, (…) nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 223 ust. 2 pkt 3, co spowodowało brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej;
Ważna rzecz – brak zgody na poprawienie omyłki wcale nie oznacza automatyzmu zatrzymania wadium na gruncie wspomnianego przepisu. Ale to już dłuższa historia. Jeśli Cię interesuje – zapraszam do odcinka podcastu „Wygraj w KIO”, gdzie omawiałem art. 98 ust. 6 w większych szczegółach: POSŁUCHAJ PODCASTU.
____________________
Startujesz w przetargach i chcesz ułatwić sobie pracę? Zachęcam niezmiennie do odwiedzenia blogowej Księgarni Wykonawcy Zamówień Publicznych, gdzie znajdziesz poradniki i wzory najważniejszych dokumentów, które składane są przez wykonawców w procedurach zakupowych, a także przed KIO.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }