Jeżeli śledzisz mojego bloga regularnie, na pewno pamiętasz mój niedawny wpis z kilkoma wskazówkami dla wykonawców, którym pandemia COVID-19 może utrudnić należyte wykonywania umów z zamawiającymi:
Link – KORONAWIRUS A ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
Na końcu tamtego posta wspomniałem, że jeśli w owym temacie pojawią się nowe regulacje prawne, dam Ci o nich znać. I cóż – pojawiły się. W słynnej tarczy antykryzysowej odmienianej ostatnio w mediach przez wszystkie przypadki.
Jak zatem specustawa ingeruje w relację zamawiający – wykonawca w dobie stanu epidemii? Otóż następująco:
- Jak przewidywałem, art. 15r specustawy nakłada na strony umowy o zamówienie publiczne (w praktyce głównie na wykonawców) obowiązek niezwłocznego informowania się o wpływie okoliczności związanych z wystąpieniem COVID-19 na należyte wykonanie umowy, „o ile taki wpływ wystąpił lub może wystąpić”. Jak zatem widać, informowanie powinno odbyć się nawet prewencyjnie, jeżeli jeszcze tak naprawdę nic złego się nie wydarzyło, ale możliwe, że się wydarzy.
- Co kluczowe, wraz z ww. informacjami wykonawca zadbać musi o dowody, że stan epidemii faktycznie wpłynął lub może negatywnie wpłynąć na jego działania w kontekście danego kontraktu. Ustawodawca wskazuje tu przykładowo na oświadczenia i dokumenty dotyczące: (I) nieobecności pracowników lub osób świadczących pracę za wynagrodzeniem na innej podstawie niż stosunek pracy, które uczestniczą lub mogłyby uczestniczyć w realizacji zamówienia; (II) decyzji wydanych przez Głównego Inspektora Sanitarnego lub działającego z jego upoważnienia państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, w związku z przeciwdziałaniem COVID-19, nakładających na wykonawcę obowiązek podjęcia określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych; (III) wstrzymania dostaw produktów, komponentów produktu lub materiałów, trudności w dostępie do sprzętu lub trudności w realizacji usług transportowych; (IV) analogicznych problemów swoich podwykonawców
- Co ważne, wraz ze wspomnianymi informacjami wykonawca powinien przedstawić swoje stanowisko na temat wpływu ww. okoliczności na jego umowną odpowiedzialność, tj. np. zasadność żądania odszkodowań, kar umownych czy też ich wysokości. Uprzedzając pytanie – moim zdaniem, kara za nieterminowość rozumianą jako opóźnienie, a nie zwłokę wcale nie oznacza, ze w omawianych okolicznościach kara taka będzie należna.
- w ciągu 14 dni od otrzymania ww. informacji i dowodów zamawiający powinien wrócić do wykonawcy z informacja zwrotną, tj. stanowiskiem oceniającym przedstawiony stan rzeczy i jego wpływ na realizację umowy. Co ważne, nowe okoliczności wymagają nowej informacji przekazanej zamawiającemu. Bieg terminu rozpoczyna się wówczas na nowo dla nowo wskazywanej okoliczności.
- Jeśli zamawiający zaakceptuje stanowisko wykonawcy dając wiarę przedstawionym dowodom, strony będą mogły zawrzeć aneks umowy w stosownym zakresie (np. zmiana terminów, sposobu świadczenia, zakresu zamówienia) – o ile wzrost wynagrodzenia spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekroczy 50% wartości pierwotnej umowy.
- Ustawodawca stara się także wspomóc podwykonawców. Jak mówi przepis, wykonawca i podwykonawca, po stwierdzeniu, że okoliczności związane z wystąpieniem COVID-19 mogą wpłynąć lub wpływają na należyte wykonanie łączącej ich umowy, uzgadniają odpowiednią zmianę tej umowy, w szczególności mogą zmienić termin wykonania umowy lub jej części, czasowo zawiesić wykonywanie umowy lub jej części, zmienić sposób wykonywania umowy lub zmienić zakres wzajemnych świadczeń. Co do zasady, zakres zmian umowy podwykonawczej powinien korespondować z zakresem uprzednio dokonanych zmian umowy z zamawiającym.
- Specustawa wprowadza także przepisy zdejmujące z urzędników odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w związku z nieustaleniem lub niepobraniem kar umownych oraz za niewłaściwą zmianę umowy o zamówienie publiczne w opisywanych sytuacjach. Przepisy te skonstruowane są jednak bardzo niejednoznacznie. Mam nadzieję, że strona publiczna mimo tego potraktuje je jako zachętę do ludzkiego traktowania wykonawców walczących z biznesowymi skutkami pandemii.
Podsumowanie wpisu jednym dłuższym zdaniem – jeżeli stan epidemii może wpłynąć negatywnie na realizację Twojej umowy o zamówienie publiczne, informuj o tym na bieżąco zamawiającego i gromadź na te okoliczności stosowne dowody (dowody, dowody i jeszcze raz dowody).
Trzymam za Ciebie kciuki!
PS: link do specustawy znajdziesz TUTAJ. Kluczowy dla Ciebie jest art. 15r.
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }