fbpx

Damian Michalak

radca prawny

Pomagam wykonawcom w skutecznym ubieganiu się o zamówienia publiczne i chronię ich interesy w sporach z zamawiającymi.
[Więcej >>>]

WZORY DOKUMENTÓW WYKONAWCY

Referencje a umowy w trakcie realizacji

Damian Michalak03 marca 2022Komentarze (0)

Panie Damianie, chcemy wystartować w przetargu, ale brakuje nam referencji. To znaczy jedne mamy, ale to za mało. Gdybyśmy użyli dodatkowo tych, które dotyczą umowy jeszcze realizowanej, byłoby OK. Czy można się posłużyć takimi referencjami?

Tego rodzaju pytanie otrzymałem niedawno od jednego z wykonawców (branża usługowa).

Cóż, doświadczenie firmy (nazywane ustawowo w Pzp zdolnością zawodową) to chyba najpopularniejszy warunek udziału w postępowaniu. Nie może to dziwić – w końcu zamawiający „też człowiek” i chce współpracować z profesjonalnymi podmiotami, które dają rękojmię udanej współpracy. Najpopularniejszym środkiem dowodowym, który potwierdza należyte wykonanie zamówienia w przeszłości (tym samym pośrednio posiadanie wymaganego doświadczenia) są oczywiście referencje. Najczęściej wystawiane są one po zakończeniu realizacji danej umowy.

A co z umowami nadal realizowanymi?

Niemniej jednak, niektóre rodzaje kontraktów obejmują świadczenia rozciągnięte w czasie. Fachowo rzecz ujmując – świadczenia powtarzające się lub ciągłe.

Dla przykładu zatem – czy wykonawca realizujący dwuletnią umowę na świadczenie usług ochrony bądź też dostarczający do szpitala leki albo materiały biurowe do urzędu może pochwalić się realizacją zamówienia już po upływie roku? Odpowiedź brzmi – tak, może. Tyle tylko, że nie pełnym zakresem kontraktu, a wyłącznie tym, który został realnie wykonany do chwili składania ofert w konkretnym postępowaniu.

Zauważ, wykonawca zobowiązany jest posiadać wymagany przez zamawiającego potencjał na dzień składania ofert. Jeżeli do tej chwili wykonał część jakiejś umowy, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystał ten fakt i posłużył się w takim zakresie zdobytym doświadczeniem. Prawo zamówień publicznych nie stawia tu oferentom przeszkód formalnych uzależniając np. możliwość wykazywania doświadczenia dopiero po pełnej realizacji umowy.

ALE UWAGA! Jak mówi paragraf 9 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie podmiotowych środków dowodowych, w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy.

Podsumowując, zdobytym doświadczeniem należy się w przetargach chwalić, ale nie wolno się przechwalać [podobnie jak TUTAJ]. Jeżeli jesteś w toku realizacji dostaw / usług ciągłych lub powtarzających się, możesz posłużyć się doświadczeniem faktycznie zdobytym, a nie tym, które wiąże się z realizacją całej, czasami długoletniej umowy.

Nie tylko referencje

PS. Dzisiejszy wpis dotyczy oczywiście bezpośrednio referencji. Pamiętaj jednak, że nie jest to jedyny środek dowodowy honorowany w Prawie zamówień publicznych i dowodzący należytego wykonania przeszłych zamówień. Taką cechę mają też inne dokumenty, np. protokoły odbioru, opłacone faktury, treści umów. Poza tym, jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów, może przedstawić oświadczenie własne w tym zakresie. Ułatwienie to nie dotyczy jednak robót budowlanych.

____________________

Startujesz w przetargach i chcesz ułatwić sobie pracę? Zachęcam niezmiennie do odwiedzenia blogowej Księgarni Wykonawcy Zamówień Publicznych, gdzie znajdziesz poradniki i wzory najważniejszych dokumentów, które składane są przez wykonawców w procedurach zakupowych, a także przed KIO.

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 660 337 223e-mail: d.michalak@dmkancelaria.pl

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kancelaria Radcy Prawnego Damian Michalak Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radcy Prawnego Damian Michalak z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem d.michalak@dmkancelaria.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: